زنجیره تامین چیست؟

 سیستم مدیریت زنجیره تامین (SCM)، مجموعه ای از راه حل های نرم افزاری است که جریان کالاها، داده ها و امور مالی را به عنوان یک محصول یا خدمات از نقطه شروع تا مقصد نهایی مدیریت و نظارت می کند. فعالیت های زنجیره تامین شامل همه چیز از توسعه محصول تا تدارکات، از جمله تولید و تولید، منابع، حمل و نقل، انبار و مدیریت انبار و حمل و نقل.

یک سیستم کامل مدیریت زنجیره تامین (لجستیک) شامل دسته بندی مواد و بسته های نرم افزاری برای همه طرف هایی است که با یکدیگر کار می کنند تا محصول را ایجاد کنند، سفارشات را انجام دهند و اطلاعات را از جمله تامین کنندگان، تولید کنندگان، عمده فروشان، ارائه دهندگان حمل و نقل، تدارکات ارائه دهندگان و خرده فروشان جمع آوری می کنند.

آیا زنجیره تامین ستون فقرات یک تجارت است؟

زنجیره های عرضه از دوران باستان برمیگردد.

در طول مسیر، شبکه ها و مسیرهای تجاری افزایش یافت. خطوط حمل و نقل بنادر ایجاد شد، راه آهن ساخته شد. ارتباطات برای کمک به مدیریت فرایندهای زنجیره تامین، کارآمدتر بود. با گذشت زمان، این شبکه های تأمین ساده به مدل های پیچیده و پیچیده SCM تبدیل شدند.

برای نسل ها، این راه حل های مختلف زنجیره تأمین، تخصص های جداگانه ای را که توسط متخصصین بطور تخصصی انجام می شود و کارایی خاص خود را در فرآیند یا سیستم کار می کنند، متوقف می کند. رایانه ها را وارد کنید که راه حل های SCM داخلی را که به طور خودکار انجام دهد و بهینه سازی فرآیندهای SCM را به ارمغان می آورد، زنجیره های عرضه را به مقیاس جهانی و شروع به برطرف کردن نیازهای رو به رشد می رساند.

راه حل های SCM سنتی برای هر فعالیت زنجیره تامین وجود دارد که شامل برنامه ریزی تولید، مدیریت طول عمر محصول، برنامه ریزی زنجیره تامین، تهیه، تدارکات، مدیریت حمل و نقل، مدیریت سفارش، تولید و مدیریت نگهداری است.

حرکت به SCM مدرن

در حالی که راه حل های زنجیره تامین عرضه، چالش های زودهنگام اقتصاد جهانی را دربر گرفتند و سر و سامان دادند، در نهایت به محدودیت های خود رسیدند. محصولات و اطلاعات نمی توانستند از یک بخش از زنجیره عرضه به بعد، بدون نیاز به تلاش های دستی، و پتانسیل بالایی برای اشتباه، به راحتی عبور کنند. سازمانها نیاز بیشتری به دیدگاههای زمان واقعی در کل زنجیره عرضه داشتند.

ورود اینترنت باعث تغییر روش سنتی سیستم های لجستیک شد. یک بازار پویا، متمرکز بر مشتری، خواستار روش های هوشمندانه و سریعتر برای کار بود.

تبدیل زنجیره تامین

در این اقتصاد جدید مبتنی بر تقاضا، مدل عملیاتی زنجیره تامین در خارج از کشور قرار گرفت. در این مرحله، زنجیره تامین دیگر زنجیره ای نیست؛ سیستم مدیریت زنجیره تامین به مجموعه ای از صفحات وب متصل نیست که می توانند ۲۴ ساعت در روز به آنها دسترسی پیدا کنند. در مرکز این شبکه ها مصرف کنندگان منتظر سفارش های خود هستند.

بهترین استراتژی های لجستیک امروز، یک مدل عملیاتی مبتنی بر تقاضا است که می تواند همه مردم، فرایندها و فن آوری را در اطراف قابلیت های یکپارچه جمع کند.

SCM به Cloud منتقل می شود.

Cloud فناوری سریع تبدیل شدن به مدل IT برای SCM است. برای هزینه های پایین و با حداقل ریسک، Cloud قادر به تبدیل زنجیره عرضه به یک راه حل دیجیتال و مقیاس پذیر که یکپارچه و آماده برای بازار متصل است، میباشد.

با بهبود وضعیت موجود، کسب و کار می تواند فرصت های رشد و سود را مشخص کند، و سپس به طور کامل از آنها به سرعت، ایمن و مقرون به صرفه استفاده کند.

Cloud SCM همچنین کسب و کار را قادر می سازد برای دسترسی به اطلاعات هوشمند و تجزیه و تحلیل پیش بینی از اینترنت اشیاء (IoT).

گسترش این قابلیت ها به کارکنان و شرکای تجاری شما باعث می شود همه کارآمد تر، دقیق تر و بطور مشارکتی در کار خود باشند و به آنها کمک کند نتایج کسب و کار بهتر را ارائه کنند.

ارزش تجاری SCM مدرن

همانطور که بیشتر شرکت ها سیستم های لجستیک خود را با حرکت به تکامل، امنیت و متصل به سوئیت های مبتنی بر Cloud، مزایای آن بیشتر رد حال آشکار شدن است. آنها عبارتند از:

Visibility : نرم افزار زنجیره تامین، مدرنیته، نشان می دهد که شما در هر کجا موجودی خود، هر پالت، بسته و واحد در

هر کجا در طول زنجیره تامین جهانی، از سازنده به ذخیره سازی تا حمل و نقل به قفسه فروشگاه، کجا هستید.

Agility : تغییرات انعطاف پذیر بازار باعث تقاضای سریعتر میشود. با استفاده از Cloud SCM، شما می توانید به سرعت و

ایمن خدمات و قابلیت های جدید را اعمال کنید و به راحتی در مقابله با چالش های جدید اقدام کنید.

- هزینه های عملیاتی پایین تر – سیستم های مجتمع SCM شما را قادر می سازد تا از کسب و کار فناوری اطلاعات بیرون بیایید تا بتوانید بر تصمیمات اصلی کسب و کار متمرکز شوید.

Ease of Use : سهولت استفاده مدرن نرم افزار SCM تجربیات ساده و بصری کاربر را فراهم می کند که دسترسی سریع

به تجزیه و تحلیل دقیق و به موقع را فراهم می سازد، در دسترس هر کجا و تقریبا از هر دستگاه.

Security : مراکز داده امنیت-Cloud امنیت سفارت را تأمین می کنند. نرم افزار مبتنی بر ابر ارائه بهترین ویژگی های امنیتی در کلاس، از جمله رمزگذاری، اسکن ویروس، و حمایت از لیست سفید است.

مزایای استفاده از قابلیت End-to-End SCM

 یک مجموعه کاملی از کامل یکپارچه، یکپارچه از راه حل های مدیریت زنجیره تامین مبتنی بر ابر شامل اجزای زیر است:

لجستیک : لجستیک مدیریت تمام نیازهای انبارداری و حمل و نقل در داخل و بین مرزها را برای کاهش هزینه ها ،افزایش کارایی و اطمینان از انطباق

مدیریت چرخه محصول:  یک سیستم مدیریت زمان چرخه محصول شما را قادر می سازد تا محصول کسب و کارخود را به نوآوری، توسعه و تجاری سازی بفروشید.

برنامه ریزی زنجیره تامین : یک راه حل برنامه ریزی زنجیره تامین به شما کمک می کند تا پیش از تغییرات بازار با پیشگیری از رشد درآمد و استراتژی های کاهش هزینه ها، پیشگامانه بمانید و آنها را با هماهنگی در سراسر سازمان اجرا کنید.

تدارکات : یک سیستم مدیریت تدارکات، فرآیند منبع به پرداخت را از طریق اتوماسیون و همکاری های اجتماعی ساده تر، در حالی که کنترل هزینه ها و به دست آوردن حاشیه های بیشتر را بهبود می بخشد. سفارش مدیریت – یک سیستم مدیریت سفارش مدیریت سفارشات را از تمام کانال های خود را به یک نمایش واحد از مشتری شما.

ساخت سیستم مدیریت تولید : فرایند تولید خود را از طریق تجسم، معاملات پشت سرهم و همکاری اجتماعی، و کنترل هزینه ها، ساده می کند.

مدیریت تعمیر و نگهداری : یک سیستم مدیریت تعمیر و نگهداری تعمیر و نگهداری، لجستیک و برنامه های مالی متصل می شود و شما را قادر می سازد فعالیت های تعمیر و نگهداری را ساده تر کنید.

برنامه های کاربردی اینترنت (loT) - برنامه های کاربردی IoT شما را قادر می سازد تا قدرت دنیای متصل را با داده ها و بینش در زمان واقعی IoT تطبیق دهید.

زنجیره تامین سبز

پدیدار شدن زنجیره تامین سبز یکی از پیشرفت های مهم در دهه گذشته است، که فرصتی را برای کمپانی ها به وجودمی آورد تا زنجیره های تامین خود را بر طبق اهداف زیست محیطی و قابلیت دوام تنظیم کنند. با یکپارچه کردن ملاحظات محیطی و مدیریت زنجیره تامین یک رشته بزرگ و مجزا به نام زنجیره تامین سبز تکامل یافته است. سبز کردن زنجیره تامین، فرآیند در نظر گرفتن معیارها یا ملاحظات زیست محیطی در سرتاسر زنجیره تامین است. سبز کردن زنجیره تامین فرصتی است برای کسانی که نگران مصرف پایدار و عملکردهای تجاری محیطی اند. از دید کلان، توجه به مسائل سبز، هم به عنوان مکانیسمی برای افزایش توانایی در طراحی محصولات سبز و هم به عنوان وسیله ای برای ایجاد بازارهایی برای محصولات سبز سازگار با محیط، مهم است. پول، مواد اولیه، فرایندها و جریان اطلاعات به صورت همزمان در سیستم مدیریت زنجیره تامین، قابل جمع است اما بطور همزمان به خاطر فشارهای قوانینی دولتی و افزایش آگاهی عمومی افراد در زمینه حفظ محیط زیست، شرکت‌ها اگر بخواهند در رقابت جهانی حضور داشته باشند، نمی‌توانند مسائل زیست‌محیطی را نادیده بگیرند. بنابراین مدیریت زنجیره تامین سبز یا به اختصار GSCM جایگزین مدیریت زنجیره تامین سنتی شده است.(بویوکوزکان و شیفسی، ۲۰۱۲)

پاتریک پنفایلد از مدرسه مدیریت وایتمن مدیریت زنجیره تامین سبز را فرایند به کار بردن ورودی های دوستار محیط زیست و انتقال این ورودی ها به خروجی ها که می توانند در پایان چرخه عمر اصلاح یا دوباره مصرف شوند ویک زنحیره تامین پایدار را خلق کند شرح داده است. متناوبا برخی شرکت ها زنجیره تامین خودشان را از طریق اتنخاب تامین کنندگان سبز موجود، سبز می کنند(فو و دیگران.، ۲۰۱۲).

زنجیره تامین سبز به طور کلی به سه بخش تقسیم می شود:

1- تولید سبز:

تولید سبز عواملی چون : تولید پاک، طراحی محصول با در نظر گرفتن محیط زیست، تولید مجدد و تولید ناب را در بر می گیرد.

۲-لجستیک داخلی

کلیه فعالیت های مهم در تصمیم گیری مدیران از جمله :خرید مواد خام، انتخاب فروشنده، محل استقرار فروشنده، بهبود حمل و نقل، انتخاب نحوه عمل، انتخاب وسیله حمل، کنترل مواد خام، انبارداری را که بر محیط زیست اثر می گذارد در بر می گیرد. که در این میان متغییر نحوه حمل کالا تاثییر به سزایی بر محیط زیست خواهد داشت.

۳-لجستیک خارجی:

لجستیک خارجی کلیه فعالیت های توزیع فیزیکی را در بر می گیرد و مشتمل بر جمع آوری، ذخیره سازی و توزیع کالای ساخته شده بین خریداران می گردد. اکثر تصمیمات در لجستیک خارجی مستلزم تصمیم گیری در نظر گرفتن بازار،مشتری، محصول و منابع شرکت می باشد.

 

12 مرداد 1399